Dagens besök på förlossningsmottagningen/Spec-MVC

Uppdatering 080529:

Upp till förlossningsmott./Spec-MVC idag igen för provtagning. Blodprovet gick hyfsat bra att ta och sedan var det dags för CTG. Berättade att jag upplever det som att bebisen är lugnare nu än innan och även CTG visar en ganska trött bebis. Jag får ändra läge, dricka sött och kallt, ställa mig upp osv. Till slut får vi en ok - inte jättefin - men helt ok kurva.

Egentligen skulle jag åkt hem sedan men de ville att jag skulle träffa läkaren iom att jag upplevde bebisen som lugn. Fick vänta max 5 minuter så var jag välkommen in till läkaren. Hon var väldigt trevlig och tog min oro på högsta allvar. inget snacka om höga eller låga värden - en av de viktigaste sakerna att kika på när man har hepatos är hur barnet rör sig och hon sa att hon "dragit öronen åt sig" när hon hörde att jag tyckte bebisen var lugn. Hon gjorde UL som visade en helt stilla bebis med fina hjärtslag. Hon puffade och buffade men inga svar. Inte bra sa läkaren och skrev in mig på avd 63 - antenatalen.

Innan jag kom upp dit gjordes ett UL till av en kvinna som nästan blev sur när jag nästan svimmade (ligga på rygg är ingen höjdare)... Detta UL visade en bebis som rörde sig ok (hon tyckte mycket, själv tyckte jag det var lite mot hur det brukar röra på sig därinne), bra med fostervatten och moderkakan var inte föreliggande.

Så upp på avd. 63 (det första jag får se är en liten nyföding *längtar*). Efter 5-10 min kommer avd läkaren in och tycker att UL såg bra ut och provsvaren (från förra veckan) var så låga att hon skrev ut mig igen. Världens kanske kortaste inläggning eller?! Denna läkaren ifrågasatte varför jag gick på Ursofalk eftersom förra veckans värden var så låga. Hur ska JAG veta det? Min läkare tycker uppenbarligen att jag ska göra det... Dessutom har till och med jag läst att vissa får STORA besvär redan vid LÅGA värden och att hepatos ALLTID ska behandlas just för att bebisen faktiskt kan stryka med.

Jahapp, så jag åkte hem. Och sen har jag väntat på provsvar som aldrig kom (de brukar ringa). Sov en stund, oroat mig för bebisen, känner mig jättekonstigt behandlad och nu ringde jag upp till förlossningen för att få provsvaren. Ja då har de gått upp sedan sist...

Dom är fortfarande inte lika höga som de var när de var som högst men de är högre nu än när jag fr början sattes in på medicinen. Jag blir verkligen inte klok på det här, önskar jag hade en CTG hemma för det är en lugn bebis i magen nu, känns inte alls speciellt bra detta :(

.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0